Skip to content

Zračni jastuci – koliko su u biti sigurni

 

Nedvojbeno je da zračni jastuci spašavaju živote. Zračni jastuci su definitivno jedan od najnaprednijih sustava za sigurnost putnika u vozilima serijske proizvodnje. Međutim, mnogi od nas zračne jastuke uzimaju zdravo za gotovo, držeći da će oni u kritičnom trenutku odraditi svoj posao, bez obzira na to jesmo li poduzeli sve mjere opreza ili ne. I hoće. Ali ne bez posljedica. Iz tog razloga je jako bitno znati na koji se još način treba osigurati vozač, suvozač, trudnica, dijete i osoba s invaliditetom, koliko nam je zračnih jastuka u biti potrebno, u kojim situacijama ih treba deaktivirati, imaju li rok trajanja i kada ih treba zamijeniti.

Kako bismo razumjeli kojim se potencijalnim rizicima izlažemo, važno je znati kako zračni jastuk funkcionira. Kada osjetnici detektiraju potencijalnu opasnost i procjene da sigurnosni pojas nije dovoljan, zračni jastuk se mora ekstremno brzo napuhati (i ispuhati), radi što bolje amortizacije udarca. Kada kažemo ekstremno brzo, mislimo na svega 20 do 30 milisekundi. Ovako velika brzina napuhavanja postiže se kemijskom reakcijom kojom se oslobađa dušik – odnosno eksplozijom. Iz tog razloga su nekada mogućne manje ogrebotine, masnice i opekline na licu i rukama.

Prije nego  li razjasnimo na koji način možete najbolje zaštititi sebe i vaše suputnike, važno je riješiti jednu dvojbu mnogih vozača, a to je da zračni jastuk nije zamjena za pojas, već dodatna mjera sigurnosti. Zato nemojte držati kako nije nužno vezati se ako Vaš auto ima zračne jastuke.

 

Vozač

Za vozače je jako važno na koji način sjede i drže volan. Provjerite u uputama proizvođača koliki prostor zauzima potpuno napuhan zračni jastuk (obično je to 25 - 35 cm) i trudite se da ne približavate sjedište volanu i nožnim komandama više nego što je potrebno za nesmetano upravljanje vozilom. Ovo je osobito važno za vozače koji su niži od 160 cm i lakši od 55 kg. Pored toga što moraju paziti na udaljenost od komandi, trebaju provjeriti je li pojas ispravan i propisno zategnut, jer zbog manje tjelesne težine brže ulaze u prostor koji treba popuniti zračni jastuk. Još jedan važan savjet je da nikada ne vozite s rukom na volanu u poziciji 12h (ruka preko volana) zbog mogućnih prijeloma prigodom „ispaljivanja“ zračnog jastuka. Savjetujemo držanje volana u poziciji „10 do 2“ ili „3 i 15“, jer to su najsigurnije pozicije.

Suvozač

Pravilo propisne udaljenosti od prednjeg dijela automobila vrijedi i za suvozača – nemojte se nepotrebno približavati prednjem dijelu vozila. Za trudnice je osobito bitno povući se što više natrag, ili sjesti straga. Isto vrijedi i za dječija sjedišta koja, ako baš moraju biti naprijed, trebaju biti što više udaljena i pričvršćena za sjedište. U kritičnim situacijama suvozači nerijetko refleksno ispruže ruke k prednjoj konzoli kako bi se zadržali, međutim, ovo može biti opasno jer može doći do ozbiljnijih prijeloma.

Vozač s invaliditetom

Ukoliko položaj vozača s invaliditetom mora biti takav da ulazi u zonu koju ispunjava napuhan zračni jastuk, ili ako vozač mora voziti s rukom preko volana, „ispaljivanje“zračnog jastuka može prouzročiti ozljede. Mnogi proizvođači automobila razvijaju takozvane „smart airbag“ sustave koji detektiraju poziciju vozača i prema njoj namještaju performance. Međutim, u rijetkim slučajevima je nužno da Vam u provjerenom servisu deaktiviraju zračne jastuke zbog velike blizine volanu, mada ovo svakako mora biti zadnja opcija.

Deaktivirane zračne jastuke bi trebalo ponovno aktivirati ako prodajete auto ili obavijestiti kupca i osiguravajuću kuću da ste ih deaktivirali. Sjetite se provjeriti ispravnost i uopće prisutnost zračnih jastuka ako i sami kupujete polovni automobil. Budući je ugradba novih zračnih jastuka poprilično skupa,vlasnici automobila često samo „zakrpe“ mjesto odakle je on ispaljen. Njihovu ispravnost obvezno provjerite u kvalificiranom servisu prije nego se odlučite za kupnju.