Skip to content

Kako odabrati gume za automobil?

Kupovina automobilskih guma je jedna od većih obaveza za svakog vlasnika automobila. Kada kažemo “veća”, ne mislimo toliko na financijski izdatak, koliko na adekvatan odabir guma koji zahtijeva da najprije stavite na papir koje su vaše potrebe, odredite budžet, pregledate opcije koje se nude na tržištu i napravite izbor koji će vam donijeti najbolje za uloženi novac. Naravno, uvijek postoji mogućnost da montirate gume koje su identične onima koje se već nalaze na vašem automobilu i tako riješite dilemu. Mi ćemo se u nastavku teksta pozabaviti procesom koji vas čeka ukoliko želite samostalno napraviti izbor.

 

Starost gume - kada je vrijeme za zamjenu?

Univerzalan odgovor na ovo pitanje ne postoji, ali postoji nekoliko indikatora koji će vam ukazati da guma više nije za upotrebu, odnosno da je dotrajala, oštećena, ili da je izgubila prvobitna svojstva. Uvijek imajte na umu da je guma jedini dio vašeg automobila koji ostvaruje kontakt s podlogom i time direktno utječe na sigurnost u vožnji!

Dubina profila kao pokazatelj istrošenosti gume

Zakon o sigurnosti prometa na cestama kao parametar sigurnosti uzima dubinu profila ovisno o sezoni. Tako je za zimske gume minimalna dubina profila 4mm, dok je za ljetne 1,6mm.

Kada je pravo vrijeme za zamjenu zimskih guma?

KLIKNITE I SAZNAJTE VIŠE

Mnogi modeli guma imaju indikatore istrošenosti, takozvane tread wear indicators (TWI) u vidu malih ispupčenja u kanalima gume. Kad se razina gaznog sloja izjednači s ovim indikatorom, guma je potrošena i treba je zamijeniti.

Dubinu profila možete izmjeriti pomoću mjerača, vodeći računa da mjerenje izvršite i na sredini i na bočnim stranama, jer se može dogoditi da guma nije svuda jednako istrošena, što nas dovodi do sljedeće stavke.

Ispucane, deformirane i nejednako istrošene gume

Ukoliko primijetite bilo što od gore navedenog, konzultirajte vašeg vulkanizera. Ispucane i deformirane gume obavezno zamijenite. Nejednako trošenje može ukazivati na to da nisu sve gume podjednako napumpane, da sam pritisak u njima nije adekvatan, da trap nije centriran, ili je auto pretrpio teža oštećenja. U bilo kom slučaju, potražite savjet vulkanizera.

DOT oznaka za datum proizvodnje

Ukoliko želite provjeriti kada je guma proizvedena, potražite oznaku na bočnoj stijenki gume koja se sastoji od četveroznamenkastog broja ispred kojeg može (i ne mora) stajati oznaka DOT. Prve dvije znamenke označavaju tjedan u kojem je guma proizvedena, a druge dvije godinu proizvodnje. Tako na primjer, ako imate broj 0720, znači da je guma proizvedena u sedmom tjednu 2020. godine.

 DOT oznaka na pneumaticima označava “date of manufacture”, odnosno datum proizvodnje.

Koliko staru gumu mogu kupiti?

Zakonski, ne postoji reguliran rok nakon kojeg se zabranjuje prodaja guma, jer njeno stanje ovisi o načinu skladištenja. Mnogi proizvođači preporučuju da se gume starije od 5 godina prije upotrebe pregledaju od strane stručnjaka ili da se traži mišljenje proizvođača, a da se gume starije od 10 godina obavezno zamijene. Dakle, ako kupujete gume koji imaju stariji datum proizvodnje, vodite računa da to bude kod provjerenih vulkanizera koji poštuju proceduru njihovog skladištenja.

Je li obavezno zamijeniti sve četiri gume?

Nije obavezno. Pravilo je, međutim, da na jednoj osovini budu gume istih dimenzija i profila (identičan model). Ako montirate samo dvije gume, preporučuje se da gume koje su u boljem stanju budu na pogonskim kotačima.

Nove, polovne ili protektirane gume?

Prethodna stavka ujedno predstavlja i odličan uvod u dilemu s kojom se mnogi vozači susreću, pa ćete tako čuti mnoga oprečna mišljenja i različita iskustva. Najveća prednost polovnih guma je, razumije se, dosta niža cijena. Mnogi koji kupuju polovne gume iz više klase reći će vam da ih mnogo manje boli glava kada im pukne guma renomiranog proizvođača koju su, umjesto nekoliko stotina eura (koliko košta nova), platili na primjer, tri puta manje. Tu sigurno postoji neka matematika. Ono što nikada ne znate, međutim, je na koji je način ta ista guma korištena od strane prethodnog vlasnika, pa je kupovina polovne gume uvijek svojevrstan rizik.

Kao alternativa polovnim gumama, odnosno kao povoljnija varijanta u odnosu na nove, u prodaji se mogu naći takozvane protektirane gume. Riječ je o recikliranim gumama čiji je gazni sloj, koji je istrošen ili oštećen, zamijenjen novim. Naravno, da bi bila sigurna i upotrebljiva, ovakva guma mora biti homologirana, odnosno mora imati važeći certifikat u skladu s najvišim europskim standardima. Popis važećih direktiva za EU homologaciju možete pronaći na web stranici HAK-a.

Zimske, ljetne ili all-season gume?

Nakon što ste ustanovili da je vrijeme za zamjenu guma, logično je da ćete najprije krenuti od sezone za koju su vam gume potrebne. U ponudi ćete naći ljetne, zimske i takozvane all-season gume. I dok je razlika između ljetnih i zimskih guma očigledna, najveća polemika se vodi oko all-season guma koje bi se trebalo moći koristiti tokom cijele godine. Imajte u vidu, međutim, da su gume za sve sezone prilagođene područjima gdje su sva godišnja doba sličnih vremenskih prilika i gdje nema većih temperaturnih ekstrema. Za naše klimatske uvjete, gdje zime mogu biti i te kako oštre, ipak se preporučuje dobra i kvalitetna zimska guma koja se najsigurnije ponaša na snijegu i ledu.

Ne dajte se zavarati ako i na zimskoj i na all-season gumi vidite oznaku MS, ili M+S (ili varijaciju u prikazu ovih oznaka). Iako je M oznaka za blato (engl. mud) a S oznaka za snijeg (engl. snow), to nije siguran pokazatelj da se radi o zimskoj gumi. Oznaku koju trebate potražiti na zimskoj gumi je simbol pahuljice, ili pahuljice uokvirene konturama planine.

Kada su neophodni lanci za snijeg i kako ih postaviti na kotače?

KLIKNITE I SAZNAJTE VIŠE

Koje su oznake na gumama bitne za kupovinu?

Ukoliko nazovete prodavača guma ili pokušate potražiti odgovarajuću gumu za vaš automobil na njegovoj web stranici, najčešće će od vas tražiti dimenzije željene gume. Najlakši način da saznate koje su vam dimenzije potrebne je da prepišete oznaku s postojećih guma na vašem automobilu.

Pojedine prodavaonice auto-guma omogućavaju da pretragu vršite prema vozilu, što olakšava snalaženje onima koji nisu sigurni koje su im dimenzije potrebne. U tom slučaju ćete (najčešće) morati znati sljedeće podatke o automobilu: marku, model, tip motora, zapreminu motora i godište proizvodnje.

Za one koji vam traže isključivo dimenzije, evo o čemu je riječ.

 Veći promjer felge obično znači niži profil gume, osim kod SUV-a, terenskih i sličnih vozila

Kao primjer ćemo uzeti oznaku na slici 245/50 R19

245 označava širinu gume u milimetrima.

50 je postotni odnos između visine bočnog zida i širine gume. U našem slučaju je visina bočnog zida 50% širine gume.

R je oznaka da je guma radijalne konstrukcije, što vama ne govori mnogo, ali je u principu riječ o standardu po kome se danas izrađuju gume i teško da ćete naći bilo koju drugu oznaku osim R.

19 označava promjer felge u inčima, odnosno colima (nem. zoll).

Ukoliko vas zanima možete li montirati gume drugačijih dimenzija, odgovor je da, ali obratite pažnju na sljedeće. Tabelu dozvoljenih dimenzija propisuje tvornica, odnosno proizvođač automobila. U slučaju da želite promijeniti dimenzije i držite se tvorničkih preporuka, ovu informaciju morate prijaviti u stanici za tehnički pregled jer ona mora biti upisana u prometnu dozvolu. Ukoliko dimenzije nisu u skladu s tvorničkom preporukom, morat ćete slati vozilo na ispitivanje. Više o tome možete pročitati na web stranici CVH.

Pored ovih, osnovnih oznaka, na slici ćete vidjeti broj 105 i oznaku W. One vam neće biti neophodne za pretragu, ali kad smo već tu, nije ih na odmet pojasniti.

105 označava indeks nosivosti, odnosno maksimalno opterećenje koje guma može sigurno podnijeti. U ovom slučaju, maksimalno opterećenje je 925 kg. Tabelu s oznakama i vrijednostima možete potražiti na web stranici proizvođača.

W označava indeks brzine, tj. maksimalnu brzinu koju guma može izdržati pri dozvoljenom opterećenju. U našem slučaju je to 270 km/h. Tabelu također možete potražiti na web stranici proizvođača.

Više informacija o performansama guma

Na svakoj gumi postoji još nekoliko oznaka koje govore o njenim performansama. Mi smo napravili selekciju onih za koje smatramo da vam mogu biti od koristi prilikom uspoređivanja dvaju guma sličnih performansi. Ove informacije su obično grafički predstavljene na naljepnici. Ukoliko na gumi ne nađete naljepnicu, potražite ove podatke kod prodavača ili na web stranici proizvođača.

Ukoliko na gumi ne nađete naljepnicu, potražite ove podatke kod prodavača ili na web stranici proizvođača.

Utjecaj na potrošnju goriva predstavljen je simbolom gume i benzinske pumpe ispod koje se nalazi skala slova od A (najviša ocjena) do G (najlošija ocjena).

Sposobnost kočenja, odnosno prianjanja gume na mokroj cesti predstavljena je simbolom gume i kišnog oblaka ispod koje se također nalazi skala slova od A (najbolja ocjena) do G (najlošija ocjena).

Razina buke predstavljena je simbolom gume i sirene koja odašilje zvučne valove. Što je broj valova obojenih crnom bojom manji, guma je tiša.

Testovi guma

Nakon što ste odredili budžet, definirali dimenzije i suzili izbor na nekoliko različitih modela i brendova, vjerojatno ćete i dalje imati dilemu za koju da se odlučite. Tu vam uvijek mogu pomoći testovi renomiranih udruženja koja se profesionalno bave ispitivanjem performansi guma. Najpoznatiji među njima je najveći njemački i europski auto-klub ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), na čijoj web stranici možete pronaći usporedne testove različitih modela guma, koji su grupirani prema sezoni i dimenzijama.

Nadamo se da će vam ovi savjeti biti od koristi prilikom kupovine guma za vaš automobil. Za sva pitanja, nedoumice i prijedloge tema koje vas zanimaju, slobodno nas kontaktirajte.